افزایش امنیت فایروال با شناخت تهدیدات مهم آن در سال 2022

تهدیدات مهم فایروال
دسته بندی: مقالات برچسب ها :

دیواره‌های آتش (Firewall) بهترین راهکار دفاعی در برابر حملات سایبری می‌باشند اما در عین حال آسیب‌پذیری‌هایی نیز دارند. هیچ سیستمی هرگز به طور کامل در برابر ضعف‌های امنیتی مصون نخواهد بود. تهدیدات خاصی در فایروال‌ها وجود دارند از ناتوانی در فعالسازی کنترل‌ها گرفته تا عدم اعمال به‌روزرسانی‌های مکرر نرم‌افزارها که باید از این پس بیشتر مورد توجه قرار گیرند. در ادامه به تشریح پنج مورد از تهدیدات برتر فایروال در سال 2022 می‌پردازیم.

تهدیدات فایروال در 2022

1) نرم‌افزارهای قدیمی و وصله نشده

چنانچه نرم‌افزار فایروال خود را به‌روزرسانی نکنید، در معرض حمله مهاجمانی قرار می‌گیرید که دائماً به دنبال آسیب‌پذیری‌های سیستم شما می‌باشند. چه از امنیت سایبری درون سازمانی پیروی کنید و چه سرویس برون‌سپاری شده را برای مدیریت فایروال بکار گیرید، باید اطمینان حاصل نمائید که فایروال‌های شما همیشه به‌روز هستند. اگر از خدمات برون سپاری شده برای مدیریت فایروال استفاده می‌کنید، می‌توانید مطمئن باشید که همیشه به‌روزترین راهکار امنیتی را در محل خواهید داشت که می‌تواند آرامش بیشتری برای شما به ارمغان بیاورد. وقتی می‌توانید آن را به دست متخصصانی بسپارید که می‌دانند چگونه با حملات مقابله کنند، چرا در مورد محافظت و امنیت سازمان استرس دارید؟

2) دسترسی ناامن به فایروال

اگر روش دسترسی به فایروال شما سهل و آسان باشد، نصب آخرین نسخه از فایروال‌ها نیز فایده‌ای ندارد. به عنوان مثال، اگر کاربران از طریق یک اتصال رمزگذاری نشده به فایروال دسترسی داشته باشند، احتمال اینکه قربانی بدافزار شوید بسیار بیشتر است. بنابراین، مطمئن شوید که فایروال‌های شما فقط از طریق یک اتصال امن قابل دسترسی است و VPN (شبکه خصوصی مجازی) را نیز محدود کنید.

3) حملات خودی

حملات کارکنان داخلی و نیروهای خودی به فایروال‌ها بسیار رایج‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. این نوع حمله توسط شخصی انجام می‌شود که اجازه دسترسی به سیستم‌های داخلی شما را داشته و بنابراین می‌تواند فایروال شما را دور بزند.

برای خنثی کردن یک حمله داخلی، مطمئن شوید که یک استراتژی پیکربندی داخلی برای بخش‌بندی شبکه فایروال پیاده‌سازی کرده‌اید.

4) عدم وجود لاگ‌های مکتوب

اگر در خصوص کارکنان بخش فناوری اطلاعات جابجایی شغلی بالایی دارید، باید مطمئن شوید که تاریخچه دسترسی‌ها را به صورت لاگ‌های مکتوب، مستندات برنامه یا شرح قوانین ذخیره نموده‌اید. این به شما امکان می‌دهد حتی اگر یکی از اعضای مهم کارکنان، سازمان شما را ترک کند، استراتژی‌های فایروال خود را ثابت نگه دارید. فقدان مستندات نه تنها شما را در معرض تهدیدات مختلف قرار می‌دهد، بلکه به این معنی است که مجبور می‌شوید پروتکل‌ها را دوباره ایجاد کرده و زمان و هزینه خود را تلف کنید.

5) کنترل‌های غیرفعال شده

یکی از رایج‌ترین مشکلات فایروال که کسب‌وکارها اغلب با آن مواجه هستند، فعال نبودن کنترل‌های مناسب بر روی سیستم‌ها است. به عنوان مثال، اکثر سیستم‌ها دارای ابزارهای ضد جعل (Anti-spoofing tools) هستند که برای محافظت از کسب‌و‌کار شما در برابر بدافزارها، هرزنامه‌ها (Spam) و سایر تهدیدات سایبری طراحی شده‌اند.

غیرفعال بودن این قابلیت‌های کنترلی، کسب‌و‌کار شما را در برابر حملات «ازکاراندازی سرویس» (Denial-of-Service –  به اختصار DoS) آسیب‌پذیرتر می‌کند.

افزایش امنیت فایروال

چگونه امنیت فایروال خود را افزایش دهیم؟

چنانچه می‌خواهید از تهدیدات فایروال و سایر جرایم سایبری در امان باشید نکات مهم زیر را در نظر بگیرید:

  • مطمئن شوید که همه کارکنان شما رمزهای عبور پیچیده دارند.
  • نرم‌افزار فایروال خود را همواره به‌روز نگه دارید.
  • همواره امنیت سازمان خود را رصد کنید.
  • تمام سرویس‌های بلااستفاده در شبکه سازمان را خاموش کنید.
  • برای بازدیدکنندگان دسترسی ایمن ایجاد کنید.
  • دستگاه‌های فایروال جدید خریداری کنید.
  • از سرویس برون سپاری برای مدیریت فایروال (Managed Firewall Service) استفاده کنید.

با اینکه داشتن فایروالی غیرقابل نفوذ عملاً غیرممکن است، اقدامات بی‌شماری وجود دارد که می‌توانید تا حد امکان برای موثرتر کردن سیستم‌های امنیتی خود انجام دهید. وقتی صحبت از امنیت فایروال می‌شود، مهم‌ترین عاملی که باید به خاطر بسپارید، فعال بودن و اعمال تمهیدات پیشگیرانه است. منتظر نباشید تا سیستم‌های شما آسیب‌پذیر شوند یا حتی بدتر از آن، حمله‌ای رخ دهد. در عوض، مطمئن شوید که تیم شما کاملاً ماهر و هشیار است یا اقدام به استخدام یک نهاد ثالث نمایید تا حفظ امنیت سازمان شما را بر عهده گیرد.