نحوه کار با Windows Security

آموزش کار با windows securtiy
دسته بندی: مقالات

برای سالیان پیاپی، کاربران ویندوز مجبور بودند برای دور نگه داشتن ویروس‌ها و بدافزارها از کامپیوتر خود، از ابزارهای امنیتی شخص ثالث استفاده کنند، اما اکنون سیستم‌عامل مایکروسافت با Windows Security این کار را برای آن‌ها انجام می‌دهد. این برنامه به‌گونه‌ای طراحی شده که در پس‌زمینه، بی‌سروصدا اجرا می‌شود و ممکن است متوجه وجود آن نشده باشید، اما مهم است که بدانید چگونه این ابزار کامپیوتر شما را در برابر ویروس‌ها و بدافزارهای دیگر، ایمن نگه‌می‌دارد و چه گزینه‌هایی امنیتی‌ای در اختیار شما قرار می‌دهد. بنابراین، اگرچه همچنان می‌توانید از برنامه مورد اعتماد خود برای محافظت از کامپیوتر خود استفاده کنید، Windows Security به‌خوبی این حفاظت لازم را فراهم می‌کند. برای باز کردن این برنامه، کافیست آن را از منوی استارت انتخاب کنید.

همچنین بخوانید: چگونه فايروال ویندوز ۱۱ را فعال کنيم؟ آيا ارزش فعال کردن را دارد؟

نحوه کار با Windows Security

داشبورد Windows Security را باز کنید. در این قسمت، مجموعه‌ای از آیکون‌ها را مشاهده خواهید کرد که دارای تیک سبز هستند و اگر نیاز به بررسی و چک شدن دارند، با علامت تعجب زرد جایگزین می‌شوند. می‌توانید روی هر کدام از آیکون‌ها، از Virus & threat protection گرفته تا Protection history کلیک کنید تا به بخش مربوطه در داخل برنامه بروید.

آموزش ویندوز سکیورتی
نوار سمت چپ صفحه، روش دیگری برای رفتن به بخش‌های مختلف Windows Security در اختیار شما قرار می‌دهد. برای مثال، از گزینه Home می‌توانید در صورت نیاز برای بازگشت به داشبورد اصلی استفاده کنید. یا برای گزینه‌های مربوط به حساب مایکروسافت خود و نحوه ورود به ویندوز در کامپیوتر (از جمله تشخیص چهره و اثرانگشت، در صورت وجود)، Account protection را انتخاب کنید.
Firewall & network protection جایی است که می‌توانید فایروال نصب‌شده برای دستگاه‌های موجود در شبکه محلی خود را نظارت کنید. اگر تصمیم به نصب برنامه امنیتی دیگری دارید، Windows Security می‌تواند آن را نیز کنترل کرده و مطمئن شود که همه‌چیز به‌درستی کار می‌کند.
تنظیمات را از نوار سمت چپ برای سفارشی کردن جنبه‌های مختلف Windows Security انتخاب کنید. این تنظیمات عمدتا در مورد اعلان‌هایی است که برنامه نمایش می‌دهد و هر نرم‌افزار امنیتی که نصب کرده‌اید. برای این‌که فعالیت‌های اخیر Windows Security را ببینید، چه اسکن ویروس و چه هشدار در مورد مشکلات امنیتی باشد، می‌توانید روی Protection history کلیک کنید.

 

اسکن ویروس‌ها و بدافزارها

برای این‌که کامپیوتر خود را همیشه ایمن نگه‌داشته و از آن در برابر تهدیدها محافظت کنید، روی بخش Virus & threat protection کلیک کنید. مانند بقیه نرم‌افزارها، بیشتر ویژگی‌های این بخش در پس‌زمینه اجرا می‌شوند، اما بد نیست که از آن‌چه در دسترس است آگاه باشید و بدانید که در صورت مشاهده موارد مشکوک، چه کاری می‌توانید انجام دهید.

آنتی ویروس ویندوز 11

اگر فکر می‌کنید کامپیوتر‌تان به خطر افتاده است، روی Quick scan کلیک کنید. برای مثال، اگر پیوست ایمیلی را دانلود و راه‌اندازی کرده‌اید که به‌نظر مشکوک می‌آمد، از این گزینه استفاده کنید. Quick scan به‌دنبال تهدیدها و بدافزارهای موجود در سیستم شما خواهد بود و تکمیل آن زمان زیادی طول نخواهد کشید. می‌توانید پیشرفت اسکن را در حین اجرا ببینید و همچنین در حین اسکن کردن رایانه‌تان به کار خود ادامه دهید.

برای انواع دیگر اسکن‌ها Scan options انتخاب کنید. گزینه اسکنی به‌نام Full scan وجود دارد که جامع‌تر از اسکن سریع است و ممکن است بیش از یک ساعت طول بکشد. در صورتی که زمان کمتری دارید و پوشه‌های خاصی را برای اسکن مدنظر دارید (می‌دانید یه ویروس یا برافزار خاص در کدام پوشه قرار دارد)، گزینه Custom scan به شما امکان می‌دهد اسکن را روی پوشه‌های خاصی انجام دهید. در نهایت، گزینه Offline scan را خواهید دید که حدود 15 دقیقه طول می‌کشد و می‌تواند سرسخت‌ترین انواع بدافزارها را حذف کند.

لازم نیست نگران تنظیم برنامه‌ای برای اجرای اسکن ویروس و بدافزار باشید زیرا Windows Security تمام این موارد را برای شما انجام خواهد داد. روی Manage settings در Virus & threat protection settings کلیک کنید تا مطمئن شوید که گزینه Real-time protection روشن است. با این‌کار، اطمینان می‌دهد که برنامه به‌طور فعال در پس‌زمینه کار می‌کند تا تهدیدات امنیتی را قبل از این‌که به سیستم شما آسیب برسانند، شناسایی کند.

سایر ویژگی‌های Windows Security

با استفاده از گزینه App & browser control در نوار پیمایش در سمت چپ Windows Security، می‌توانید از نرم‌افزار بخواهید هر برنامه‌ای را که دانلود و نصب می‌کنید اسکن کند. Windows Security برای ارزیابی مجاز یا غیرمجاز بودن برنامه‌ای که می‌خواهد روی کامپیوتر شما اجرا شود، فاکتورهای مختلفی را در نظر می‌گیرد. می‌توانید برخی از این عملکردها را در این‌ قسمت سفارشی‌ کنید.

مزایا windows security
Device security تا بتوانید به برخی از تنظیمات امنیتی پیشرفته‌تر دسترسی داشته باشید. در صورتی که کامپیوتر شما از مکانیزم‌هایی مانند secure boot (بررسی وجود تهدیدات هنگام راه‌اندازی سیستم) و TPM (دستکاری داده‌های سیستم شما را بسیار دشوار می‌کند) پشتیبانی ‌کند، آن‌ها را در این بخش خواهید دید. البته در این بخش تنظیماتی که بتوانید اعمال کنید وجود ندارد، با این حال می‌توانید ببینید که آیا ویژگی‌ها وجود دارند و به‌درستی کار می‌کنند یا خیر.
گزینه بعدی Device performance & health است که نشان می‌دهد چگونه امنیت ویندوز چیزی فراتر از امنیت معمولی برای کامپیوتر شما ارائه می‌دهد. در این‌ قسمت می‌توانید گزارش‌های مربوط به حافظه داخلی و باتری دستگاهی را که روی آن از ویندوز استفاده می‌کنید مشاهده کنید و به آن‌چه که مایکروسافت آن را فرآیند Fresh start می‌نامد دسترسی داشته باشید. با انجام این کار بسیاری از تنظیمات سیستم بدون این‌که تاثیری بر روی فایل‌ها یا برنامه‌هایی که نصب کرده‌اید داشته باشد، بازنشانی می‌شوند.
در بخش Family options تنظیماتی وجود دارد که برای والدین نوجوانان و کودکان بسیار کاربردی است. در این بخش می‌توانید کنترل‌های والدین را تنظیم کنید که همه چیز را از زمان استفاده از دستگاه گرفته تا نوع محتوای قابل دسترسی، پوشش دهد. این ابزار همراه با ابزارهای Microsoft Family Safety کار می‌کند که می‌توانید از طریق مرورگر خود به آن‌ها دسترسی داشته باشید. همچنین می‌توانید چندین دستگاه را با استفاده از یک حساب مایکروسافت پوشش دهید.