فایروال لینوکس چیست؟ بهترین فایروال‌های لینوکس

بهترین فایروال لینوکس
دسته بندی: مقالات برچسب ها :

فایروال‌ها شامل مجموعه‌ای از قوانین ‌از‌پیش‌تعیین‌شده هستند که بر ورود و خروج بسته‌های داده از شبکه یا سامانه‌های کامپیوتری نظارت می‌کنند تا از ترافیک‌های مخرب جلوگیری کرده و امنیت شبکه یا کامپیوترها را فراهم کنند. فایروال‌های منبع‌باز زیادی وجود دارند که بسته به سطح تخصص، اندازه زیرساخت و راحتی استفاده، می‌توانید یکی را انتخاب کنید. در این مطلب، ۵ مورد از بهترین فایروال‌های لینوکس را به‌صورت اجمالی معرفی خواهیم کرد. فایروالی که به‌خوبی پیکربندی شده است اولین خط دفاعی کامپیوتر یا شبکه شما در برابر تهدیدات است و می‌تواند از نقض‌ امنیت جلوگیری کند. بنابراین، فراموش نکنید که ایجاد یک شبکه انعطاف‌پذیر و ایمن برای جلوگیری از نقض داده‌ها به مجموعه‌ای جامع از ابزارها و تنظیمات نیاز دارد. برخی از فایروال‌های منبع‌باز کاربری آسانی دارند و برای راه‌اندازی و پیکربندی آن‌ها نیازی به دانش تخصصی عمیقی نیست. با ما همراه باشید تا چند مورد از فایروال‌های خوب لینوکس را مرور کنیم.

فایروال لینوکس چیست؟

فایروال لینوکس راهکار یا سرویسی است که ترافیک شبکه را هنگام عبور از یک محیط مبتنی بر لینوکس تنظیم، محافظت و مسدود می کند. اکثر توزیع‌های لینوکس، از جمله دبیان، اوبونتو، CentOS و غیره، با سرویس‌های فایروال از پیش ساخته شده خودشان عرضه می‌شوند (مثل سیستم عامل ویندوز که فایروال Windows Defender را به طور پیش‌فرض در خود دارد).

برای تنظیم کردن فایروال در لینوکس به طور کلی دو راهکار اصلی وجود دارد:

انواع فایروال لینوکس

1) خط فرمان یا ابزار GUI

ابزارهای فایروال لینوکس در بالای سرویس های فایروال از پیش ساخته شده مانند Netfilter ،UFW ،FirewallD ،iptables و غیره قرار می گیرند. این فایروال‌ها می‌توانند بصورت دستی تنظیم شده یا با نصب یک ابزار اضافه‌ی به راحتی تنظیم و فعال شوند.

2) راهکار مستقل فایروال لینوکس

این نوع فایروال‌ها راهکارهای جامعی (سرویس ها و رابط پیکربندی) هستند. که مستقل فایروال‎‌های خط فرمان لینوکس عمل می‌کند. این نوع فایروال‌ها در یک سیستم عامل امن و محافظت شده وجود دارند و مستقل از سیستم عامل لینوکس عمل می‌کنند.

مانند یک دستگاه فیزیکی، یک محیط ابر عمومی یا یک پوسته خصوصی مجازی. این راه حل‌ها معمولاً شامل قابلیت‌های مدیریت شبکه مانند مسیریابی ترافیک یا گزارش‌های نظارت ترافیک هستند تا مدیریت کامل شبکه را فراهم کنند. نمونه‌ای از این فایروال‌ها، فایروال‌های سخت افزاری می‌باشند.

هر دو نوع راه حل فایروال لینوکس می‌توانند در یک سازمان وجود داشته باشند. قاعدتاً می‌توان از نوع اول برای استقرارهای فردی استفاده کرد، در حالی که نوع دوم بیشتر برای موارد کاربردهای سازمانی مناسب است.

بهترین فایروال‌های لینوکس

همانطور که قبلا ذکر شد، تمام توزیع‌های لینوکس با فایروال‌های از پیش ساخته شده عرضه می‌شوند و از نظر فنی می‌توانید بدون نصب هیچ راهکار فایروال اضافی روی سیستم لینوکس، قابلیت‌های فایروال را بر روی سیستم خود داشته باشید. با این حال، فایروال های از پیش ساخته شده عملکرد محدودی دارند و داشتن ابزاری در کنار آن‌ها به شما کمک می‌کند که قوانین فیلتر فایروال را بصورت دقیق‌تر و حرفه‌ای تر پیکربندی و مدیریت کنید.

این راهکارها برای مشاغل کوچک تا متوسط طراحی شده‌اند که در آن‌ها تیم‌های متعددی برای کارهای روزمره خود به سیستم‌های لینوکس متکی هستند.

در اینجا فهرستی از بهترین فایروال لینوکس آمده است.

nftables  و  iptables

iptables یک فایروال نرم‌افزاری و از محبوب‌ترین فایروال‌های لینوکس است که به مدیران سیستم اجازه می‌دهد ترافیک ورودی و خروجی را از طریق مجموعه‌ای از قوانین قابل تنظیم مدیریت کنند. مدیران سیستم باتجربه معمولا در استفاده از این فایروال مشکلی ندارند و به‌راحتی قادر به پیکربندی آن هستند. Iptables از جداولی استفاده می‌کند که دارای زنجیره‌هایی هستند که حاوی مجموعه‌ای از قوانین داخلی یا تعریف‌شده توسط کاربر هستند. در سیستم‌های جدید برای کنترل و مدیریت iptables، در خانواده Redhat  از Firewalld استفاده می‌شود که در آن ساختار ‌Zone، تعریف سطوح اعتماد رابط‌ها و اتصالات شبکه را برای کاربران آسان می‌کند.

البته nftables جانشین iptables اعلام شده است و برای انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری و عملکرد بیشتر طبقه‌بندی پکت‌ها طراحی شده است. nftables از سال 2014 جایگزین iptables است و برای مدیر سیستم از طریق خط فرمان nft در دسترس است. با این حال، iptables به این زودی‌ها به حذف نمی‌شود، زیرا همچنان به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فایروال iptables

IPFire

IPFire نیز یکی دیگر از فایروال‌های لینوکس است که با کاربری آسان و بسیار انعطاف‌پذیر است و همچنین بهترین عملکرد را در محیط‌های کوچک و برای کاربردهای خانگی دارد. IPFire یک فایروال stateful است که بر روی Netfilter ساخته شده است. از این فایروال می‌توان به‌عنوان فایروال، وی‌پی‌ان گیت‌وی، یا سرور پروکسی استفاده کرد. این فایروال، می‌تواند با استفاده از مجموعه‌ای از افزونه‌های مفید برای ارائه قابلیت‌های اضافی کار کند.

pfSense

فایروال pfSense دارای یک کرنل سفارشی مبتنی بر FreeBSD است و خود را به‌عنوان قابل اعتمادترین فایروال منبع‌باز توصیف می‌کند. pfSense به‌دلیل قابلیت اطمینان و ویژگی‌های سطح تجاری (commercial-level) بسایر مورد تحسین قرار گرفته است. این فایروال، Stateful Packet filtering را عینیت بخشیده است و می‌تواند از طریق یک رابط وب تنظیم شود.

OPNsense

فایروال لینوکسی OPNSense  از پروژه‌های متن باز pfSense و m0n0wall مشتق شده است. این برنامه توسط HardenedBSD، که شاخه‌ای از سیستم‌عامل FreeBSD مبتنی بر امنیت است، پشتیبانی می‌شود. از آن می‌توان به‌عنوان فایروال و پلت‌فرم روتینگ استفاده کرد. همچنین، برای ترافیک شیپینگ، شناسایی و جلوگیری از نفوذ، و همچنین راه‌اندازی VPN و موارد دیگر استفاده می‌شود. یکی از ویژگی‌های خوب OPNsense این است که تمام قابلیت‌های آن از طریق یک رابط مبتنی بر وب قابل دسترس است و به چندین زبان می‌توان از آن استفاده کرد که پیکربندی و استفاده از آن را آسان می‌کند.

فایروال ClearOS

ClearOS فایروالی لینوکسی مبتنی بر توزیع  CentOS است که به‌عنوان یک جایگزین کامل برای توزیع‌هایی مانند Red Hat Enterprise Server یا Windows Small Business Server طراحی شده است. چندین نسخه از ClearOS وجود دارد، از جمله یک نسخه community که به‌صورت رایگان ارائه می‌شود. می‌توانید از نسخه community برای ارائه انواع خدمات شبکه از جمله فایروال، با قابلیت فیلتر محتوا و تشخیص نفوذ استفاده کنید. بهترین مزیت ClearOS سهولت در نصب و پیکربندی آن است. از آن‌جایی که اکثر توزیع‌های فایروال برای افراد حرفه‌ای توسعه داده شده‌اند، دیدن تغییرات جدید در فایروال‌ها برای استفاده آسان، امیدوارکننده است.

جمع‌بندی:

در بالا به معرفی انواع فایروال‌های لینوکس و بررسی توانایی‌ها و امکانات آن‌ها پرداختیم، این فایروال‌ها از انواع نرم‌افزاری فایروال می‌باشند. یکی از راهکارهایی که می‌توان برای ارتقای امنیت شبکه از آن استفاده کرد، استفاده از فایروال‌های سخت‌افزاری است. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با انواع فایروال‌ها بر اساس ویژگی‌های امنیتی و بررسی تفاوت‌های فایروال‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری می‌توانید مقاله زیر را مطالعه نمایید: فایروال و انواع آن