باج افزاری و شیوه های رمزگشایی اطلاعات

باج افزاری و شیوه های رمزگشایی اطلاعات-وبسایت سوفوس
دسته بندی: مقالات

از جمله تهدیدهای جدی موجود درون فضای مجازی باج افزارها و بدافزارها هستند که نه تنها اقشار گوناگون فارغ از جنس آنها و سن شان را که مورد حملات خود قرار می دهند، بلکه از جمله تهدیدات موجود برای نهادهای گوناگون چون دولتی و خصوصی تلقّی می گردند. بنابراین لازم است ما نیز آگاه باشیم و به آنها به هیچ عنوان باج ندهیم.(باج افزاری و رمزگشایی اطلاعات)

باج افزاری و شیوه های رمزگشایی اطلاعات-وبسایت سوفوس

در ابتدا با چگونگی حملات  باج افزار ها آشنا شوید؛

بدافزار این توانایی را دارد که به طرق گوناگون و با سرعت کاهش پیدا کند. بعضی از متداول ترین آن ها تحت عنوان حملات فیشینگ اتفاق می افتند. آن قسمتی که کاربران نیرنگ برنامه و وب سایت را ضمن یک ایمیل می خورند. همچنین از سویی برای مجرمان معمول است که در اصطلاح عامه، براندازی نرم افزار را به انجام رسانند، به بیان دیگر آنها برنامه ها و نرم افزارهایی که به واسطه ی توسعه دهندگان وب بهره گیری می شود را به گونه ای غیر مستقیم و یا به واسطه ی وب سایت ها و شبکه های رایانه ای آلوده می کنند.

از طرفی بد افزار می تواند توسط هکر هایی که به شبکه دسترسی دارند و نهایتاً آن را از راه دور کنترل می کنند ، توسعه یابد. حتی بعضی از کارمندان و دیگر اشخاص داخلی به منظور جا سازی بدافزار ضمن شبکه از مجرمان اینترنتی اخاذی می کنند.

▪ حال رمزگشایی اطلاعات در  باج افزار ها چگونه است؟

جناب آقای سرهنگ علی نیک نفس معاون فنی پلیس فتا ناجا در ارتباط با باج افزار ها و شیوه ی رمزگشایی اطلاعات این چنین بیان می کنند که؛

حمله های باج افزاری، این روزها بسیار متداول شده است و برای هر شرکتی ممکن است اتفاق بیفتد. به عبارتی باج افزار، نرم افزاری مخرب می باشد که سامانه کاربران را برای اخاذی و تقاضای وجه در نوع ارزهای دیجیتال، رمز نگاری نموده و از دسترس قربانیان خارج می کنند. این حمله ها پرونده های حائز اهمیت، و یا داده های مهم شما را قفل خواهد کرد و تا به هنگام دریافت باج همچنان قفل خواهد ماند.

از سویی دِگر معاون فنی پلیس فتا ناجا این چنین ادامه داد؛

این عمل می تواند با وسوسه نمودن و تحریک کردن کاربران به دانلود یک پیوست و یا گشودن یک لینک آلوده انجام شود، بنابراین با دانلود و یا گشودن پیوست مربوطه، بد افزار را بر روی سیستم خود نصب می کنند..

جناب آقای نیک نفس بیان کرد؛

بنا بر وارسی های انجام شده آمار رخداد ها و حمله های باج افزاری به واسطه ی نفوذ به پروتکل ها و وسیله های دسترسی از راه دور نیز یکی پس از دیگری در حال پیشرفت هستند.

او در این رابطه که یک حمله باج افزاری چگونه عمل می کند، چنین بیان نمود؛

یک حمله باج افزاری اغلب به طریق ضمیمه یک ایمیل و یا لینک دانلود ارسالی در پیام رسان و یا شبکه ی اجتماعی اتفاق می افتد که فایل منوط بدان می تواند یک فایل اجرایی باشد و یا آرشیو یا حتی یک تصویر. نهایتاً بد افزار در سامانه کاربر بارگذاری خواهد شد.

همچنین این مقام در ارتباط با راهکار رمزگشایی اطلاعات رمز شده از سوی باج افزار نیز علاوه بر اشاره به پیچیدگی فنی زیاد این رمزگشایی، چنین گفت؛

پلیس فتا ایران ضمن مشارکت در پروژه ی جهانی، نیز همکاری با یوروپل (پلیس اتحادیه اروپا) صفحه ی فارسی آن را در نشانی اینترنتی www.nomoreransome.org/fa/index.html  تشکیل داده است که حاوی راهنمای گام به گام مقابله و رو به رویی با باج افزار اند..

این مقام مسئول این گونه افزود؛

ضمن این سایت امکان رمزگشایی داده های رمز گذاری شده توسط بیشتر از ۱۴۰ باج افزار متداول که از طریق شرکت های امنیتی و یا پلیس های سایبری با عمل فنی سخت و دشوار تحلیل گشته و بازگشایی گردیده اند، مهیا شده است. بنابراین قربانیان خواهند توانست از این سایت به زبان پارسی بهره گیرند. علاوه بر آن نکات پیشگیرانه، سؤالات رایج و ابزارهای آفلاین رمزگشایی باج افزارها نیز از جمله امکانات مفید دیگری می باشد که ضمن این سایت برای عامه از قابلیت دسترسی برخوردار است.

و در پایان، معاون فنی پلیس فتا با تأکید داشتن به عدم پرداخت باج از سوی قربانیان چنین گفت؛ با این عمل غالباً نه تنها داده های شما بازیابی نمی شوند بلکه آن ها تشویق بر تکرار عمل خود خواهند شد.

▪ حال رمز گشایی اطلاعات در باج افزارها چگونه است؟-وبساست سوفوس

▪ حال رمز گشایی اطلاعات در باج افزارها چگونه است؟-وبسایت سوفوس[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]