تفاوت بین آنتی ویروس و فایروال

تفاوت بین آنتی ویروس و فایروال
دسته بندی: مقالات

آنتی ویروس و فایروال به نرم افزارهای امنیتی معروف هستند. فایروال یک نرم افزار یا یک سخت افزار است که اجازه عبور یا عدم عبور به ترافیک یک شبکه یا سیستم را بر اساس قوانینی که تعریف شده است را می دهد. فایروال از شبکه در برابر دسترسی های ناخواسته محافظت می کند. اما آنتی ویروس نرم افزاری است که برای شناسایی، حذف کدهای مخرب و ویروس های کامپیوتری طراحی شده است و با ترافیک شبکه کاری ندارد. اگر می خواهید درباره تفاوت بین آنتی ویروس و فایروال اطلاعاتی را کسب کنید تا پایان با ما همراه باشید.

فایروال چیست؟

در زبان فارسی فایروال به معنی دیوار آتش است که برای کنترل ترافیک در سیستم عامل یا شبکه با توجه به یک سری قوانین می باشد. فایروال مانند یک نگهبان برای منزل شما عمل می کند نگهبان از منزل شما محافظت می کند و به افرادی که می شناسد، اجازه عبور می دهد و به افراد دیگر اجازه عبور نمی دهد. با این کار از ورود سارقین به منزل شما جلوگیری می شود. اسم این دستگاه دیوار آتش است چون آتش باعث زدودن آلودگی می شود.

فایروال چیست؟انواع فایروال

فایروال ها به دو نوع فایروال سخت افزاری و فایروال نرم افزاری تقسیم شده اند. فایروال های نرم افزاری درون سیستم عامل هایی که از آن استفاده می کنیم، وجود دارد. مانند Windows Firewall که از آن استفاده می کنیم و بر روی سیستم عامل ویندوز نصب می شوند. مسیریاب های شبکه برای خود دارای مکانیزم های فایروال می باشند و از شبکه داخلی شما در برابر دسترسی های غیرمجاز محافظت می کند. مودم های ADSL به عنوان یک فایروال عمل می کنند و اجازه نمی دهند کسی از بیرون به سیستم شما متصل شود.

فایروال ها دارای انواع مختلفی است که می توان آن ها را در طبقه بندی های مختلفی قرار داد. اما بهترین طبقه بندی لایه های OSI است که دارای هفت لایه طبقه بندی است که در هر لایه می توانید یک نوع فایروال داشته باشید. فایروال های فیلترینگ بسته های اطلاعاتی، در لایه سوم از مدل OSI کار می کند این فایروال بسته های اطلاعاتی از ورودی و خروجی به شبکه را بر اساس قوانینی که برای آن ها تعریف شده بررسی می کند و اجازه عبور به بسته های اطلاعاتی را می دهد و یا آن ها را مسدود می کند.

فایروال ها را می توانید در لایه هفتم OSI نیز داشته باشید. به این فایروال ها Web Application Firewall می گویند. فایروالی که ترافیک های ورودی و خروجی به نرم افزارهای کاربردی تحت لایه هفتم بررسی می کند. این فایروال ها حملاتی که روی نرم افزارهای تحت وب انجام می شود بر اساس قوانینی که برای آن ها تعریف شده است را شناسایی و مسدود می کند.

آنتی ویروس چیست؟

آنتی ویروس(Antivirus  )همانطور که از نام آن مشخص است واژه آنتی به معنی مقابله است و به نرم افزارهایی گفته می شود که برای شناسایی، جلوگیری و از بین بردن بدافزارها از شبکه یا سیستم عامل مورد استفاده قرار می گیرد. آنتی ویروس امروزه برای از بین بردن ویروس استفاده نمی شود و به جای استفاده از کلمه آنتی ویروس از کلمه AntiX استفاده می کنیم. زیرا بدافزارها انواع مختلفی مانند کرم، تبلیغ افزارها، جاسوس افزارها، ویروس، اسب تروجان دارند. نرم افزار آنتی ویروس باید همه این ویروس ها را شناسایی و آن ها را حذف کند.

آنتی ویروس چیست؟تفاوت بین فایروال و آنتی ویروس در چیست؟

فایروال و آنتی ویروس هر دو برای امنیت در سیستم عامل و شبکه مورد استفاده قرار می گیرند و هر دو از یک قوانینی که از قبل تعریف شده است پیروی می کنند. اما بین فایروال و آنتی ویروس تفاوت هایی وجود دارد. فایروال از ترافیک های غیر مجاز و از دسترسی نرم افزار های غیر مجاز به سیستم شما جلوگیری می کند.

آنتی ویروس از اجرا شدن نرم افزار و کدهای مخرب بر روی سیستم شما جلوگیری می کند. فایروال نمی تواند کدهای مخرب، ویروس ها و تهدیداتی مانند این را شناسایی کند زیرا فایروال کار دیگری را انجام می دهد. امروزه آنتی ویروس هایی وجود دارد که با یک نرم افزار فایروال ترکیب شده اند در عمل شما دو نرم افزار را خریداری کردید که هم کار آنتی ویروس و هم کار فایروال را انجام می دهد.