چرا در شبکه از فایروال استفاده کنیم؟

دلیل اهمیت فایروال‌ها چیست؟
دسته بندی: مقالات برچسب ها :

فایروال‌های شبکه برای محافظت از کامپیوترها در برابر تهدیدات خارجی مانند ویروس‌ها، بدافزارها، جاسوس‌افزارها و سایر نرم‌افزارهای مخرب طراحی شده‌اند. آن‌ها همچنین از دسترسی غیرمجاز به منابع شبکه داخلی شرکت شما جلوگیری می‌کنند. فایروال ها به این دلیل مهم هستند که تأثیر زیادی بر تکنیک‌های امنیتی مدرن داشته‌اند و هنوز هم به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند. آن‌ها برای اولین بار در روزهای اولیه ظهور اینترنت دیده شدند، زمانی که شبکه‌ها به روش‌های امنیتی جدیدی برای مدیریت پیچیدگی به‌وجود‌آمده، نیاز داشتند. فایروال‌ها از آن زمان به پایه و اساس امنیت شبکه تبدیل شده‌اند.

فایروال‌ها علاوه بر دفاع فوری از تهدیدات، عملکردهای مهمی را نیز ارائه می‌کنند. آن‌ها رکوردی از رویدادها را نگه می‌دارند که می‌تواند توسط مدیران برای شناسایی الگوها و بهبود مجموعه قوانین، استفاده شود. قوانین باید به‌طور منظم به‌روز شوند تا با تهدیدات امنیت سایبری همیشه در حال تکامل، همگام شوند. همچنین، سازندگان این فایروال‌ها، با کشف تهدیدات جدید، وصله‌هایی ایجاد می‌کنند تا در اسرع وقت این تهدیدات را پوشش دهند. در ادامه با ذکر دلایلی، بیشتر به اهمیت فایروال‌ها برای کسب‌وکار‌ها و شبکه‌های خانگی می‌پردازیم.

دلیل اهمیت فایروال‌ها چیست؟

فایروال یک دستگاه امنیتی شبکه است که کاربران و هکرهای غیرمجاز را از دسترسی به شبکه‌ها و سامانه‌ها دور نگه می‌دارد. تفاوت آنتی‌ویروس و فایروال در این است که، نرم‌افزار آنتی‌ویروس به محافظت از فایل‌ها در برابر ویروس‌ها کمک می‌کند؛ فایروال‌ها با جلوگیری از دسترسی مزاحمان به کامپیوتر شما، اجازه دسترسی و نفوذ به آن‌ها را نمی‌دهند. بنابراین، در وهله اول شما نیاز به یک فایروال دارید. آن‌ها  از کامپیوتر شما در برابر ویروس‌ها و سایر نرم‌افزارهای مخرب محافظت می‌کنند، می‌توانند مانع از دسترسی هکرها به اطلاعات حساس و ایجاد اختلال در سیستم ها جلوگیری کنند، همچنین می‌توانند به شما در نظارت بر فعالیت‌های کارکنان و اطمینان از سازگاری با سیاست‌های شرکت کمک کنند. بنابراین، شما باید آن‌ها را روی هر سیستمی در شبکه خود نصب کنید. در ادامه، برای درک بهتر موضوع، پنج دلیل بیان کرده‌ایم که نشان می‌دهند چرا فایروال‌ها برای مشاغل امروزی و حتی شبکه‌های خانگی بسیار مهم هستند.

۱. فایروال از شبکه سازمان شما در برابر هکرها محافظت می‌کنند

رایج‌ترین روشی که هکرها استفاده می‌کنند تا به سیستم‌ها نفوذ کرده و به داده‌های تجاری دسترسی داشته باشند، حملات مهندسی اجتماعی است. آن‌ها انواع ترفندها را برای به دام انداختن کارمندان بی‌خبر به‌کار می‌گیرند تا بدین طریق اطلاعات حساس را از آن‌ها بگیرند. برای رفع این مشکل، در قدم اول باید کارمندان خود را با آموزش‌های امنیت سایبری با کیفیت بالا مجهز کنید که موثرترین راه ممکن است. در قدم بعدی نیز، استقرار فایروال‌ها تا حد زیادی به بالا بردن امنیت شبکه شما کمک می‌کنند. فایروال‌ها می‌توانند در مورد ترافیک ورودی مخرب هشدار دهند و همچنین می‌توانند حملات را مسدود کنند. می‌توانید یک فایروال نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری و یا ترکیبی از هر دو تهیه کنید. توصیه می‌شود هنگام خرید دقت کنید که فایروال قابلیت آنتی‌ویروس داشته باشد.

فایروال در برابر هکرها

۲. فایروال می‌تواند از سازمان شما در برابر کدهای مخرب محافظت کند

فایروال‌ها برای محافظت از سامانه‌ها و شبکه‌ها در برابر ویروس‌ها و سایر نرم‌افزارهای مخرب استفاده می‌شوند. آن‌ها بر تمام بسته‌های داده‌‌ای ورودی و خروجی نظارت می‌کنند و هرگونه فعالیت غیرعادی را ثبت می‌کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند به‌گونه‌ای پیکربندی شوند که هنگام وقوع حمله یا زمانی که شخصی سعی می‌کند به سیستم شما دسترسی غیرمجاز داشته باشد، به شما هشدار دهند. این هشدارها می‌توانند به بهبود وضعیت امنیت سایبری کلی کسب‌و‌کار شما کمک کنند. اگر این هشدارها را به‌صورت مکرر دریافت می‌کنید، بدانید که سازمان شما در معرض یک عامل تهدید بالقوه قرار دارد و علامت هشداری است که باید به آن دقت کرده و امنیت را بیشتر تقویت کنید. باید برای زمانی که مورد حمله قرار می‌گیرید، یک طرح جامع واکنش به حوادث سایبری آماده کنید.

۳. فایروال به شما امکان می‌دهد دسترسی به وب سایت‌های تایید‌نشده را مسدود کنید

فایروال‌ها دسترسی کاربران غیرمجاز به شبکه را شما مسدود می‌کنند. بدین طریق شما می‌توانید وب‌سایت‌های خاصی را از دسترسی کاربران خود خارج کنید. اگر می‌خواهید کارمندان خود را از مرور وب‌سایت‌های نامناسب یا وب‌سایت‌هایی که ممکن است دانلودهای مخرب داشته باشند بازدارید، می‌تواند بسیار مفید باشد. به این ترتیب، می‌توانید آن‌چه را که کارمندان هنگام استفاده از کامپیوترهای خود در محل کار می‌بینند یا دانلود می‌کنند، کنترل کنید و همچنین قرار گرفتن در معرض سایت‌هایی را که ممکن است منجر به ورود نرم‌افزارهای مخرب به سیستم شما شود، به‌حداقل برسانید.

مسدود کردن دسترسی۴. فایروال به شما امکان می‌دهد استفاده از پهنای باند را برای برنامه‌های خاص محدود کنید

از فایروال‌ها همچنین می‌توان برای کنترل پهنای باند شبکه استفاده کرد. آن‌ها می‌توانند برای محدود کردن پهنای باند برای انواع خاصی از داده‌ها استفاده شوند. این برنامه‌ها می‌توانند برنامه‌های پخش ویدئو یا سایر فایل‌های رسانه‌ای باشند. می‌توان فایروال را طوری پیکربندی کرد که فقط انواع خاصی از ترافیک به اینترنت دسترسی داشته باشند. برای مثال، ممکن است بخواهید دسترسی به وب‌سایت‌های خاصی را محدود کنید، اما همچنان به افراد اجازه دهید به چاپگر اداری متصل شوند.

 

۵. از شبکه خانگی شما محافظت می‌کنند

در شبکه خانگی، فایروال می‌تواند ترافیک را فیلتر کرده و کاربر خانگی را از نفوذ هکرها مصون بدارد. فایروال‌ها به‌ویژه برای اتصالات همیشه روشن، مانند DSL یا مودم کابلی کاربرد دارند، زیرا این نوع از اتصالات از آدرس‌های IP ثابت استفاده می‌کنند. این فایروال‌ها اغلب در کنار برنامه‌های آنتی‌ویروس استفاده می‌شوند. فایروال‌های خانگی، بر خلاف فایروال‌های شرکتی، معمولا یک محصول واحد هستند.

 

فایروال در شبکه خانگی

محصولات سوفوس

اگر به دنبال یک راهکار امنیتی مناسب برای شبکه خود هستید و می‌خواهید امکانات امنیتی بسیاری فراهم آورید، استفاده از فایروال های سوفوس می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. محصولات امنیتی سوفوس به عنوان یکی از محبوب ترین فایروال‌های دنیا، قابلیت‌ها و مزایای بسیاری را ارائه می دهد.

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با انواع فایروال های سوفوس، ویژگی ها و قابلیت های آن ها می توانید به این صفحه مراجعه نمایید.