چگونه میتوانیم باج افزار را از بین ببریم؟

چگونه میتوانیم باج افزار را از بین ببریم؟ -وبسایت سوفوس
دسته بندی: مقالات

باج افزار ها در واقع بدافزارهایی هستند که به سیستم شما نفوذ می کنند و به رمزنگاری داده های شما می پردازند. این رمزگذاری موجب می شود که شما نتوانید به اطلاعات و فایل های خود دسترسی داشته باشید و هکرها از شما می خواهند هزینه ای را پرداخت کنید تا این اطلاعات به شما بازگرداننده شود. از این رو نیاز است که ایمنی سیستم های خود را افزایش دهید و از نفوذ باج افزارها جلوگیری کنید. اما گاهی اوقات باج افزارها سیستم شما را آلوده کرده اند و باید به دنبال روشی برای حذف آن ها باشید. اگر می خواهید با نحوه حذف باج افزارها بیشتر آشنا شوید تا پایان با ما همراه باشید.

روش های حذف باج افزار

روش های مختلفی برای حذف و از بین بردن باج افزارها وجود دارد اما متاسفانه هکرها بسیار با هوش هستند و از ابزارهای پیچیده ای برای این منظور استفاده می کنند. از این رو شکست آن ها خیلی دشوار خواهد بود. از جمله روش هایی که جهت از بین بردن باج افزارها از آن ها استفاده می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • روش های حذف باج افزاراستفاده نمودن از ابزارهای شناسایی و رمزگشایی

باج افزارها نیز دارای دسته بندی ها و انواع مختلفی هستند و پیش از هر اقدامی باید ابتدا تعیین نمود که باج افزار از چه نوعی است، سپس برای خنثی سازی آن راهی یافت. ابزارهای مختلفی وجود دارد که توسط نیروهای متخصص در این حوزه جهت شناسایی خانواده باج افزارها طراحی و تولید شده اند که از جمله آن ها می توان به Ransomware اشاره کرد. کافی است که در این سایت یک پیام یا فایل آلوده به باج افزار را آپلود نمایید تا به شناسایی آن بپردازد. توجه داشته باشید که هر باج افزاری دارای سیستم رمزنگاری خاصی است، از این رو می توان از طریق فایل های رمزنگاری شده به خانواده باج افزار پی برد.

  • بازگردانی با استفاده از یک نسخه یکسان

منظور از نسخه یکسان مجموعه ای رابط های کاربری com است. به عبارتی می توان گفت که این مجموعه از طریق پیاده سازی چهارچوبی معین موجب بهبود عملکرد پارتیشن های پشتیبانی می شود. بدین شکل که اجازه می دهد به صورت همزمان با اجرای برنامه ها بر روی سیستم اطلاعات را کپی نماید. به عبارتی یک پارتیشن جهت بک آپ گیری در نظر گرفته می شود و هنگامی که سیستم آلوده به باج افزارها می گردد به راحتی می توان فایل ها را بازگردانی نمود. توجه داشته باشید که اگر از ویندوز استفاده می کنید به احتمال فراوان دارای یک نسخه کپی یکسان هستید بدون آنکه مطلع باشید.

  • بازگردانی با استفاده از یک نسخه یکساناستفاده از ابزارهای بازیابی داده

منظور از بازیابی اطلاعات نجات و تعمیر اطلاعاتی است که از دست رفته اند. البته همیشه نمی توان این کار را به سادگی انجام داد. زیرا در برخی از شرایط سیستم به حدی در معرض حملات هکرها قرار گرفته آسیب دیده است که راهی برای نجات داده های آسیب دیده وجود ندارد. بنابراین می توان گفت موفقیت در بازگردانی داده ها وابسته به عوامل بسیاری است که از جمله آن ها می توان به پارتیشن های سیستم عامل، چگونگی مدیریت فضای خالی درایو و … اشاره کرد. از جمله نرم افزارهایی که می توانید جهت بازیابی داده ها از آن استفاده کنید می توان به نرم افزار Recuva اشاره کرد.

آیا شما می توانید هدف حمله باج افزارها باشید؟

شاید با خواندن مطالب ذکر شده این سوال در ذهن شما شکل بگیرد که آیا می توانید مورد بعدی که مورد هدف حمله باج افزارها باشد شما باشید یا خیر؟ هر فردی که دارای سیستم کامپیوتری است می تواند هدفی برای حمله هکرها باشد. اما به طور معمول هکرها بیشتر بر روی سیستم شرکت ها و سازمان های بزرگ و مهم تمرکز دارند. بنابراین سازمان های مالی، شرکت های امنیتی، سازمان های دولتی با تقاضای بالای، ارگان هایی که دارای اطلاعات و اسرار مهمی هستند و … احتمال بیشتری برای اینکه در معرض حمله هکرها قرار بگیرند وجود دارد.

آیا شما می توانید هدف حمله باج افزارها باشید؟سخن پایانی

در پایان می توان گفت که بهترین روش جهت مقابله با باج افزارها قطعا پیشگیری و افزایش امنیت سیستم های کامپیوتری است. از این رو به شما پیشنهاد می کنیم که با استفاده از موارد افزایش دهنده ایمنی سیستم و پرهیز از باز نمودن فایل ها، پیغام ها و برنامه های مخرب خود را از دام و تله هکرها و حملات باج افزارها و پیامدهای ناشی از آن ها نجات دهید.